اختلالات اسکلتی – ماهیچه ای ناشی از کار (WMSDs)

آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مربوط به آن در محیط کار دفتری

آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مربوط به آن در محیط کار دفتری

نویسندگان

علیرضا چوبینه, هدی رحیمی فرد, مهدی جهانگیری, سمیه محمود خانی

چکیده:

زمینه و هدف: مشاغل اداری از جمله مشاغلی هستند که شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در آنها بالا می باشد. نشستن طولانی مدت, کار با کامپیوتر, حرکات تکراری, پوسچرهای استاتیک و شرایط محیطی نامطلوب می تواند عوامل ایجاد کننده این اخلالات باشد. شیوع بالای اختلالات اسکلتی-عضلانی, ارزیابی ارگونومیک محیط کار و بهبود شرایط برای این گروه شغلی را ضروری می نماید. طراحی چک لیست و محاسبه ی شاخص های ارگونومیک و بکارگیری انها می تواند در این ارزیابی مفید باشد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع علایم اختلالات اسکلتی-عضلانی در کارکنان اداری, ارزیابی ارگونومیک محیط کار و همچنین تعیین عوامل موثر در شیوع این اختلالات انجام شده است.

روش بررسی: در این مطالعه که بر روی 400 نفر از کارکنان اداری انجام گرفتجهت تعیین شیوع ختلالات اسکلتی-عضلانی از پرسشنامه نوردیک استفاده شد. با استفاده از چک لیست ارگونومیک طراحی شده, شاخص های ارگونومیک برای افراد محاسبه و عوامل خطر شناسایی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار spss و با استفاده از آرمون های t-test, Chi-spuare و آزمون نسبت ها انجام گرفت.

یافته ها: نتابج نشان داد که نواحی کمر و گردن به ترتیب با 49 و 47 درصد دارای بیشترین میزان شیوع علایم در بین کارکنان اداری مورد مطالعه بوده است. نتایج نشان دادند که ارتباط معناداری بین شاخص ارگونومیک محاسبه شده و اختلالات در نواحی مختلف بدن وجود دارد (p<0.05). میانگین این شاخص در افرادی که از این اختلالات رنج می برند کمتر بوده و در نتیجه وضعیت نامطلوب ارگونومیک را نشان می داد. با محاسبه نسبت برتری (OR) نیز نشان داده شد که در این مطالعه شرایط غیر ارگونومیک با p<0.05 عوامل موثر در افزایش شیوع اختلالاتاسکلتی-عضلانی بوده است. 53.3 درصد از کارکنان در الویت اول اقدامات اصلاحی (یعنی لزوم هرچه سریعتر  اقدامات اصلاحی) قرار گرفتند. پوسچر نامطلوب و طراحی نامناسب ایستگاه کار از عوامل خطر شناخته شدند.

بیشتر بخوانید: ارگونومی کار با کامپیوتر

نتیجه گیری: با توجه به اینکه عمده مشکلات ارگونومیک در این محیط کار دفتری, پوسچر نامطلوب و طراحی نامناسب ایستگاه کار می باشد. بنابراین هر گونه اقدام اصلاحی باید بر این مورد متمرکز شود. نامناسب بودن ارتفاع میز و محل قرار گرفتن مانیتور و صفحه کلید نامناسب بدون فاصله مانیتور از فرد, عدم وجود فضای کافی برای پاها در زیر میز, نامناسب بودن محل قرارگیری تلفن و دیگر لوازم اداری بر روی میز, عدم تنظیم پذیری شیب سطح نشیمنگاه و پشتی صندلی, زیاد بودن عمق صندلی و نامناسب بودن موقعیت مانیتور نسبت به پنجره ها از فاکتورهایی هستند که می بایست در اصلاح ایستگاه, کار این افراد موجود توجه قرار گیرد.

کلیدواژه: آسیب های اسکلتی-عضلانی, ریسک فاکتورهای ارگونومیک, چک لیست ارگونومیک, ارگونومی دفتری

جهت مشاهده مقاله فایل پیوستی را دانلود کنید.

آسیب های اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مربوط به آن در محیط کار دفتری
این مطلب چقدر بهتون کمک کرده؟

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه اي ناپیوسته از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتوانیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *