مديريت استرس

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (این مطلب چند ستاره داره؟)
Loading...

مديريت استرس

● استرس چيست؟
استرس فشار و فرسايش بدن به هنگامي است که با محيط پيوسته در حال تغيير سازگار شويم. چنين تغييراتي آثار جسماني و هيجاني بر ما مي‌گذارد و مي‌تواند احساسات مثبت يا منفي ايجاد کند. در صورت مثبت بودن ، اثرات استرس ما را ناگزير به عمل مي ک‌ند، هوشياري تازه و چشم انداز مهيج جديدي براي ما به ارمغان مي‌آورد. آثار منفي استرس احساس بي اعتمادي ، طرد ، خشم و افسردگي مي‌آفريند که اين احساسات به نوبه خود به مشکلاتي مانند سردرد ، ناراحتي معده ، جوش و خارش پوست ، بي‌خوابي ، زخم معده ، فشار خون بالا ، بيماري قلبي و سکته مغزي مي‌انجامد. مرگ يک عزيز ، تولد يک کودک، ارتقاي شغلي يا ايجاد يک رابطه جديد استرس به دنبال مي‌آورد. چون اين تغييرات ما را مجبور به سازگاري مجدد با زندگي خود مي‌کند. سازگاري با شرايط متغير ، بسته به نوع واکنش ما مي‌تواند کمک کننده يا آسيب رساننده باشد
. ● چگونه مي‌توان استرس را از زندگي خود حذف رد؟
استرس مثبت بر تازگي و ابتهاج زندگي مي‌افزايد. همه ما با تحمل ميزان معيني از استرس زندگي مي‌کنيم. سر رسيدن مهلت ، رقابتها ، برخوردها و حتي ناکامي‌ها و نگراني‌ها به زندگي‌ها عمق و غنا مي‌بخشد. هدف ما حذف استرس نيست، بله فراگيري چگونگي استفاده از آن به منظور کمک به خود است. استرس کمتر از حد ، عامل خمودگي است و در ما احساس خستگي و رخوت بر جاي مي‌گذارد. از سوي ديگر ، استرس مفرط تنش ايجاد مي‌کند. آنچه ما بدان نيازمنديم، يافتن سطح بهينه و مطلوبي از استرس است که ما را برمي‌انگيزد، ولي ما را در خود غرق نمي کند.
● چگونه مي‌توان فهميد سطح بهينه استرس براي افراد چيست؟
سطح واحدي از استرس که براي همه انسانها بهينه باشد، وجود ندارد. هر يک از ما مخلوقاتي منحصر به فرد با نيازهاي ويژه هستيم. بنابراين ، آنچه براي يک شخص ناراحت کننده است، چه بسا براي ديگري شادي آفرين باشد. حتي وقتي ما روي ناراحت کننده بودن رويدادهاي خاص توافق داريم، احتمالا در واکنشهاي فيزيولوژیکي و روان شناختي به آن حادثه با هم تفاوت داريم. شخصي که شيفته مذاکره و حل اختلاف و تحرک شغلي است، اگر شغلي يک نواخت و بدون تحرک داشته باشد، در فشار و استرس قرار مي‌گيرد. در حالي که شخصي که به شرايط ثابت علاقه‌مند است، وقتي در شغلي قرار گيرد که وظايفش از تنوع بالايي برخوردار باشد، به احتمال زياد خود را در تنگناي استرس احساس مي‌کند. قبل از قرار گرفتن در معرض تغييرات آزار دهنده ، اين موضوع که استرسهاي شخصي ما چه هستند و ميزان تحمل ما در برابر آنها چقدر است، به شيوه زندگي و سن ما بستگي دارد. اثر بيماريها با استرس مداوم مرتبط مي‌باشند. اگر شما علائم استرس را تجربه ميک‌نيد و اگر استرس در سطحي فراتر از سطح بهينه استرس شما قرار دارد، بايد از استرس زندگي خود بکاهيد و يا توانايي مقابله و اداره استرس خود را بهبود بخشيد.
● چگونه مي‌توان استرس را بهتر اداره کرد؟ شناسايي استرس مداوم و آگاه شدن از اثرات آن بر زندگي ما ، براي کاهش اثرات زيان آور آن کافي نيست. همانطوري که منابع زيادي براي استرس وجود دارد، امکانات بسياري هم براي اداره آن وجود دارد. ولي آنچه بدان نيازمنديم، تلاش براي تغيير است، تغيير منبع استرس و يا تغيير واکنش نسبت به آن منبع. ▪ براي اين منظور چه کار مي‌توانيد انجام دهيد؟
ـ از منابع استرس ، واکنشهاي هيجاني و بدني خود آگاه شويد. ـ به ناراحتي و تشويش خود توجه کنيد. آنها را ناديده نگيريد. مشکلات خود را به اجمال بررسي نکنيد
. ـ تعيين کنيد چه رويدادهايي شما را ناراحت مي‌سازد. به خودتان درباره معناي اين رويدادها چه مي‌گوييد؟
ـ چگونگي پاسخ بدنتان را نسبت به استرس مشخص کنيد. آيا مضطرب مي‌شويد؟ يا دلخور؟ اگر چنين است، به چه شيوه‌اي دچار اين احساسات مي‌شويد؟ مشخص کنيد چه تغييري مي‌توانيد ايجاد کنيد؟
ـ آيا منابع استرس را از طريق اجتناب يا حذف کامل آنها ، مي‌توانيد تغيير دهيد؟
ـ آيا شدت آنها را مي‌توانيد تغيير دهيد (يعني طي دوره درماني به تدريج آنها را کنترل و اداره کنيد، در مدت يک روز يا يک هفته)
؟ ـ آيا مي‌توانيد رويارويي خود را با استرس کوتاه سازيد؟ (استراحتي به خود بدهيد، يا محوطه ساختمان را ترک کنيد.)
ـ آيا مي‌توانيد وقت و انرژي لازم را براي ايجاد تغيير اختصاص دهيد؟ (تعيين هدف ، فنون مديريت زمان و راهبردهاي به تعويق انداختن رضایت در اينگونه موارد مي‌تواند مفيد باشد.) شدت واکنشهاي عاطفي و هيجاني خود را به استرس کاهش دهيد. واکنش شما نسبت به واسطه درشما از خطر (جسمي و يا عاطفي) به يک باره اتفاق مي‌افتد.
آيا به منابع استرس به شيوه اغراق آميز مي‌نگريد و يا موقعيت را دشوار تلقي مي‌کنيد و از آن فاجعه مي‌سازيد؟
ـ آيا انتظار داريد همه به شما خوش آمد بگويند و همه از شما راضي باشند؟ ـ آيا واکنش مفرط نشان مي‌دهيد و همه چيزها را بحراني و اضطراري تلقي مي‌نيد؟ آيا احساس مي‌ کنيد که بايد همواره بر هر موقعيتي تسلط داشته باشيد؟
ـ ديدگاه خود را نسبت به استرس تعديل و اصلاح کنيد. سعي کنيد استرس را به عنوان چيزي در نظر بگيريد که مي‌توانيد برآن فائق آييد، نه چيزي که بر شما چيره مي‌شود.سعي کنيد هيجانات شديد و مفرط خود را تعديل کنيد. موقعيت را در يکذچشم انداز وسيع‌تر قرار دهيد. جنبه‌هاي منفي را شرح و بسط ندهيد و به خود نگوييد «چه مي‌شود اگر !!».
ـ بياموزيد واکنشهاي بدني خود را به استرس ، تعديل کنيد. ـ نفس کشيدن آهسته و عميق ، ريتم فعاليت قلب و تنفس شما را به وضع طبيعي برمي‌گرداند. فنون آرام بخشي ، تنش عضلاني را کاهش مي‌دهد. بازخورد زيستي مي‌تواند بر اموري چون تنش عضلاني ، ريتم قلبي و فشار خون نترل ارادي ايجاد کند. دارو به تجويز پزشک مي‌تواند در کوتاه مدت به تعديل واکنشهاي بدني شما کمک کند، ولي داروها به تنهايي پاسخگو نيستند. تعديل اين واکنشها را به منزله راه حلي بلند مدت ياد بگيريد.
ـ ذخاير بدني خود را افزايش دهيد. ـ به منظور ايجاد تناسب و سلامت قلبي _ عروقي سه تا چهار بار در هفته ورزش کنيد. ( تمرينات موزون ، معتدل و يک نواخت بهترين انتخاب است. مانند قدم زدن ، شنا کردن ، دوچرخه سواري يا آهسته دويدن.) ـ غذاهاي مقوي به اندازه کافي و متعادل مصرف کنيد. ـ وزن مطلوب خود را حفظ کنيد. ـ فراغت و تفريح را با کار درآميزيد. به خود استراحت بدهيد و هرگاه ممکن بود، وقفه‌اي در کار ايجاد کنيد. ـ به قدر کافي بخوابيد. تا آنجا گه ممگن است برنامه خواب را رعايت کنيد.
ـ ذخاير هيجاني _ عاطفي خود را حفظ کنيد. ـ دوستي و روابط حمايتي دوسويه‌اي برقرار کنيد. اهداف واقع بينانه و معني‌دار را دنبال کنيد، نه اهدافي که
ديگران براي شما در نظر گرفته‌اند و براي شما فايده‌اي دربر ندارد.
ـ انتظار ناامي ‌، شکست و ياس را در زندگي داشته باشيد. ـ هميشه با خود مهربان و رئوف باشيد و دوست خود باشيد.
برگرفته از سايت آفتاب
متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه ای ناپیوسته از دانشگاه کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتونیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را حل کنید *