سونا

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (این مطلب چند ستاره داره؟)
Loading...

پیش فرض سونا

انواع سونا:
1- سوناي خشك: ميـزان رطـوبـت در ايـن ســونا 5 تا 10 درصد و درجه حرارت 90 تا 100 درجه سانتي گراد ميباشد.
2- سوناي مرطوب: ميـزان رطوبت در اين سونا 15 تا 30 درصد و درجه حرارت 75 تا 85 درجه سانتي گراد ميباشد.
3- سوناي بخار: مـيـزان رطـوبـت در ايــن ســونا 40 تا 65 درصد و درجه حرارت 45 تا 65 درجه سانتي گراد ميباشد.
4- حمام بخار: مـيــزان رطوبت در اين سونا 100 در صد و درجه حرارت 40 تا 45 درجه سانتي گراد ميباشد.
5- سوناي مادون قرمز: در اين سونا بر خلاف ديگر سونا ها از حرارت دهنده مادون قرمز استفاده ميگردد. ( در سوناهـاي سنـتي از كوره هاي با منبع انرژي گاز، الكتريسيته ويا چوب استفاده ميگردد).در سوناي مادون قرمز و يا اينفرا رد (INFRARED) فضــاي اتـاق گـرم نميـگردد بلكه بدن افراد داخـل سـونا مستـقـيـما” تـوسط پرتوهاي مادون قرمز گرم ميگردد.
6- سوناي گياهان معطر: نوعي از سوناي بخار است كه در آن اسانس گياهان معطري همچون اوكاليپتوس، نعناع، دارچين، ليمو. كاج بروي سنگهاي هيتر سونا پاشيده ميگردد تا عطر آنها در فضا پخش گردد. رايحه اينگونه گياهان بسيار نشاط آور و شفا بخش است.
در يك سوناي مدرن ميتوان اقلام زير را مشاهده كرد: ساعت شني- هيتر – لامپ روشنايي – سطل آب – حوله – رطوبت سنج – دماسنج-ملاقه ويژه سونا – اسانس گياهان معطر – زير پايي. سونا ها در انواع انفرادي، عمومي و قابل حمل ساخته ميگردند.
چگونه از سونا استفاده كنيم
1- پيش از ورود به اتاق سونا جواهر آلات، ساعت، عينك و لنزهاي طبي خود را از خود جدا كنيد.
2- قبل از آنكه وارد سونا گرديد بهداشت فردي را رعايت كنيد. دوش بگيريد و خود را با صابون بشوييد.
3- به محض ورود به سونا براي آنكه بدنتان به گرما عادت كند ابتدا روي زمين و يا نيمكت پايين بنشينيد. سپس به نيمكت فوقاني سونا برويد. البته ميتوانيد زير خود يك حوله كوچك نيز بيندازيد .
4-چند دقيقه به همين صورت در سونا بنشينيد تا گرما به بدن شما نفوذ كرده و روزنه هاي پوست شما باز گردند.
5-سپس از سونا خارج گشته و مجددا دوش بگيريد و خود را با صابون بشوييد.
6- اكنون به داخل حوضچه آب سرد برويد. البته تمام بدن خود را همزمان داخل آن كنيد تا خون در سرتاسر بدنتان بطور يكنواخت تغيير دما دهد.
7-سپس به مدت 10 دقيقه استراحت كنيد.
8- شما مجاز هستيد اين چرخه را (گرم شدن- سرد شدن – استراحت) را در هر جلسه 3 تا 4 بار تكرار كنيد.
9-در پايان نيز پيش از آنكه لباسهاي خود را به تن كنيد، صبر كنيد تا حرارت بدن و ضربان قلبتان كاملا به حالت طبيعي خود باز گردد.
10-درون سونا ميتوانيد حركات كششي ملايم و كوتاهي نيز انجام دهيد.
نكته:
1- حتي در سوناي خشك نيز بايد رطوبت در فضاي سونا وجود داشته باشد و گر نه به ريه ها، پوست و چشمهاي شما آسيب وارد مي آيد.
2- در سونا با ريختن آب بروي سنگهاي هيتر ميتواند ميزان رطوبت اتاقك سونا را تنظيم كنيد. همچنين با اين كار يك افزايش حرارت موقتي را ايجاد خواهيد كرد.
3-در سونا نيمكتهاي رديف اول گرماي كمتري نسبت به نيمكتهاي فوقاني دارند چراكه گرما بسمت بالا حركت ميكند.
4-در هر بار بيش از 15 تا 20 دقيقه در سونا باقي نمانيد. 5- به هيچ عنوان قبل و بعد از سونا از مشروبات الكلي، قهوه و نوشابه هاي گازدار استفاده نكنيد.
6-دو ساعت فاصله زماني بين غذا خوردن و سونا رفتن ضروري مي باشد. هيچگاه با شكم خيلي پر و يا خالي به سونا نرويد.
7-در هفته بيش از 2 بار به سونا نرويد.
8- سونا سبب كاهش آب و الكتروليتهاي بدن ميشود. در هر جلسه سوناي 20 دقيقه اي بدن يك ليتر آب از دست ميدهد. بنابراين پس از سونا آب و يا يك آبميوه خنك بنوشيد تا آب از دست رفته بدنتان جبران گردد.
9-افرادي كه سابقه فشار خون بالا و يا دچار هرگونه بيماري قلبي-عروقي ميباشند نبايد بلافاصله پس از سونا دوش آب سرد بگيرند و يا داخل حوضچه آب سرد بروند.
10-سونا بطور موقت با دفع مايعات وزن بدن را كاهش ميدهد. اما وزن بدن پس از مصرف آب و نوشيدنيهاي ديگر بسرعت به حالت اوليه خود باز مي گردد.
چه كساني نبايد به سونا بروند؟
1-افرادي كه دچار مشكلات قلبي و تصلب شرايين بوده و يا از ناراحتي هاي ريوي رنج ميبرند مي بايست پيش از رفتن به سونا با پزشك خود مشورت كنند.
2-كودكان زير 4 سال از آنجايي كه سيستم لنفاوي بدنشان بطور كامل رشد و تكامل نيافته نبايد به سونا بروند.
فوايد سونا براي سلامتي
1- پس از 10 تا 15 دقيقه ورود به سونا ضربان قلب 30 درصد افزايش يافته و برونده قلب 2 برابر ميشود. جريان خون عمقي كاهش يافته و جريان خون سطحي افزايش مييابد. فشار خون نيز كاهش مي يابد. حرارت پوست تا 10 درجه و حرارت داخلي بدن تا 3 درجه ميتوانند افزايش پيدا كنند. عروق سطحي پوست منبسط ميگردد.
2-موجب انبساط خاطر گرديده و آرامش بخش است.
3-با اتساع عروق خوني و افزايش گردش خون درد را تسكين ميدهد.
4- سوناي بخار بهترين درمان براي مشكلات تنفسي از قبيل: برونشيت، لارنژيت، سينوزيت و تنگي نفس ميباشد.
5-بهبود جريان خون و تقويت سيستم قلبي-عروقي.
6-افزايش انعطاف پذيري مفاصل و عروق خوني بدن.
7-ميتواند فشار خون بالا را درمان كند.
8-تسكين تنش و استرس-و خستگي جسمي و روحي.
9- تمدد اعصاب – شل كردن عضلات – رفع گرفتگي عضلات.
10- پوست بدن را لطيف تر، شاداب تر و روشن تر ميسازد. پاك سازي سطح پوست از سلولهاي مرده.
11-تسكين درد مفاصل در آرتروز و ديگر بيماريهاي التهابي.
12-افزايش اكسيژن رساني به سلولهاي بدن.
13- كاهش و التيام آكنه، اگزما و زخمهاي پوستي (البته زخمهاي خشك و بسته)
14- افزايش سوخت و ساز بدن. هر جلسه 30 دقيقه اي سونا باعث سوختن 300 تا 500 كالري ميگردد. بنابراين سونا سبب ميگردد تا بدن كالري بيشتري بسوزاند.
15-تنظيم و كنترل وزن فعلي.
16-بهبود كيفيت خواب.
17-باز شدن راههاي تنفسي.
18-تعريق يكي از مكانيسمهايي ست كه بدن توسط آن سموم و مواد زائد را از بدن دفع ميكند.
تعريق در سونا سبب دفع سموم: سديم، الكل، نيكوتين، كلسترول، فلزات سنگين (كادميوم، سرب، جيوه، روي …)، اوره و اسيد لاكتيك ميگردد. در واقع سونا يك شيوه سمزدايي بسيار كارآمد است. 19-با القاي حالت تب مصنوعي سيستم ايمني بدن را تقويت كرده و مقاومت بدن را در برابر هجوم ويروسها و باكتريها افزايش ميدهد.
20-بسيار لذت بخش است .خاستگاه و زادگاه سونا كشور فنلاند ميباشد. قدمت سونا در اين كشور به 1000 سال پيش باز ميگردد. سونا در كشور فنلاند يك آيين كهن و مقدس محسوب ميگردد. سونا هويت يك فنلاندي است.
به چند مورد از ويژگيهاي اين آيين در نزد مردم فنلاند توجه كنيد:
* حـتــي جلسات كاري نيز ممكن است در فنلاند در سونا برگزار گردد.
* شـمـار سـونــاها در كشور فنلاند از تعداد خودروهاي اين كـشــور افزونتر است. به ازاي هر 4 فنلاندي يك سونا وجود دارد.
* در نزد مردم فنلاند سونا به قداست كليسا بوده و درطي اقـامتشان در سونا طوري رفتار ميكنند كه گويي در كليسا حضور دارند.
* در فصل زمستان فنـلانـدي هـا عــادت دارند پس از سونا گرفتن در درياچه و يا بركه بسيار سـرد و يــــخ زده آب تني كنند و يا روي برف غلت بزنند.
متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه ای ناپیوسته از دانشگاه کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتونیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را حل کنید *