راهنمای تغذيه در عيد نوروز

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (این مطلب چند ستاره داره؟)
Loading...

راهنمای تغذيه در عيد نوروز

تغذیه در عید نوروز

شيريني ها:
يکي از مهم ترين مواد غذايي که زينت‌بخش ميهماني‌هاي نوروز است، انواع شيريني‌هاست. مصرف شيريني در ديد و بازديدهاي عيد رواج زيادي دارد. به طور کلي در انواع ميهماني‌ها، شيريني يکي از مهم ترين موادي است که مورد استفاده قرار مي‌گيرد. افراط در مصرف شيريني مي‌تواند لطمات فراواني به سلامت انسان وارد سازد. يکي از زيان‌هاي مهم مصرف زياد شيريني، چاقي و عوارض و اختلالات ناشي از آن است. مواد قندي و نشاسته‌اي به آساني تبديل به چربي شده و در بدن ذخيره مي‌شوند و ايجاد چاقي مي‌کنند.
ضمنا افراط در مصرف شيريني به سلامت دندان‌ها لطمه‌ وارد کرده و موجب پوسيدگي دندان‌ها مي‌شود. همچنين باعث افزايش فشار خون و چربي‌هاي نامطلوب خون شده که در نهايت سلامت قلب و عروق را دچار اختلال مي‌نمايد.
بنابراين بهتر است در ايام نوروز و اصولا در همه اوقات زندگي از افراط در مصرف شيريني و انواع مواد شيرين خودداري نماييم. برخي از هموطنان مان تصور مي‌کنند در ايام جشن‌ها و مراسم‌ خاص، مجاز به تغيير گسترده در برنامه‌ غذايي معمول روزانه هستند و مي‌توانند در اين اوقات، در مصرف برخي موادي که براي سلامت انسان مضر است، افراط کنند.
مواد غذايي حاوي فيبر:
يکي ديگر از عوارضي که معمولا بعد از تعطيلات نوروز گريبان گير اشخاص مي‌شود، يبوست و اختلالات گوارشي است. علت مهم بروز اختلالات گوارشي، افراط در مصرف غذا و نيز استفاده زياد از غذاهاي چرب و سرخ کرده است. يکي ديگر از مهم ترين دلايل يبوست، عدم يا کمبود استفاده مواد فيبري داراي باقيمانده است.
در ايام تعطيلات نوروز معمولا افراد از ميوه، سبزي، سالاد، حبوبات و ساير مواد غذايي حاوي فيبر، کمتر استفاده مي‌کنند. اين قبيل مواد خوراکي علاوه بر فيبر، حاوي مواد مغذي مفيدي هستند که تاثير قابل توجهي در جهت سلامت انسان دارد. يکي از مهم ترين خواص فيبري غذايي، پيشگيري از يبوست و نيز درمان اين اختلال شايع قرن حاضر است.
مواد غذايي حاوي فيبر، باعث تسريع عبور غذا از دستگاه گوارش شده و از بروز يبوست پيشگيري مي‌نمايند. ضمنا خواص مهم ديگري نيز در بردارند، از جمله آن که موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون و تنظيم تعادل فشار خون مي‌شوند و در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان به‌خصوص سرطان کولون(روده بزرگ) موثرند.
مصرف آب کافي:
اختلال ديگري که در ايام نوروز به طور معمول در برنامه غذايي افراد رخ مي‌دهد، کمبود مصرف آب است. در تعطيلات عيد به علت آنکه افراد بيشتر اوقات خود را به سفر مي‌گذرانند و يا صرف ديد و بازديد دوستان و اعضاء فاميل مي‌کنند، به طور معمول کمتر آب مصرف مي‌نمايند. کمبود مصرف آب مي‌تواند اختلالات مهمي در سلامت انسان به جا گذارد؛ از جمله آن که موجب بروز يبوست و ناراحتي‌هاي گوارشي ناشي از آن شود.
کمبود مصرف آب در انجام واکنش‌هاي بيوشيميايي حياتي که در داخل بدن انجام مي‌شود، اختلال ايجاد مي‌کند. آب در حفظ سلامت، شادابي و طراوت پوست تاثير مهمي دارد و کمبود مصرف آن باعث کاهش رطوبت و طراوت پوست شده و يکي از عوامل موثر در خشکي و پژمرده شدن پوست و پيري و چروک شدن آن است.
ضمنا مصرف آب کافي، باعث فعاليت بهتر و مناسب‌تر کليه‌ها در تصفيه‌خون و دفع مواد زائد از بدن مي‌شود. پس مصرف آب کافي را در برنامه غذايي روزانه خود فراموش نکنيم. اين موضوع بايد در تمام اوقات زندگي، اعم از روزهاي عادي و يا ايام خاص مانند نوروز، مسافرت و غيره رعايت شود. برخي از افراد فقط در تابستان و روزهاي گرم سال آب ميل مي‌کنند و در فصل سرد، به علت آنکه تشنه نمي‌شوند، آب کافي مصرف نمي‌کنند. توجه داشته باشيم که در تمام اوقات و روزهاي زندگي، ما نياز به مصرف آب داريم و هرگز نبايستي ميزان آب مصرفي را کاهش دهيم، مگر در بيماري‌هاي خاصي که پزشک مصرف آب را ممنوع يا محدود کرده باشد.
انجام ورزش و پياده روي:
مشکل ديگري که به هنگام تعطيلات عيد معمولا در زندگي افراد رخ مي‌دهد، کمبود تحرک و فعاليت جسمي مانند پياده‌روي، ورزش و غيره است. به همين علت بسياري از اشخاص، بعد از ايام نوروز افزايش وزن پيدا مي‌کنند و يا افراد در سنين بالاتر مبتلا به افزايش فشار يا چربي‌هاي خون مي‌شوند.
ورزش و تحرک جسمي مناسب روزانه براي همه افراد اعم از زن و مرد، بزرگ و کوچک و پير و جوان ضروريست. فعاليت جسمي علاوه بر آن که موجب کاهش چربي‌هاي نامطلوب خون مي‌شود و در تنظيم تعادل فشار خون موثر است، از افزايش وزن و چاقي نيز پيشگيري کرده و در سلامت قلب و عروق تاثير مهمي دارد. علاوه بر آن، روحيه‌سازي و حفظ شادابي، نشاط و نيز پيشگيري از افسردگي، بي‌حوصلگي و احساس کسالت بسيار موثر است.
توصيه هاي مهم:
با نگاهي اجمالي بر نکات مورد بررسي در اين مجموعه، مي‌توانيم موارد زير را به طور خلاصه، جهت برخورداري از تغذيه صحيح و حفظ هر چه بيشتر سلامت، در ايام نوروز به خوانندگان محترم، پيشنهاد نماييم:
– در مصرف مغزها اعتدال را رعايت کنيم و از آجيل بدون نمک استفاده کنيم. به خصوص از مصرف آجيل در اوقات نزديک وعده‌هاي اصلي غذايي خودداري شود.
– از ميوه‌ها به‌خصوص ميوه‌هاي داراي پوست مثل مرکبات، کيوي و امثال آن در ديد و بازديدهاي عيد استفاده کنيم. در صورت استفاده از ميوه‌هايي که با پوست مصرف مي‌شوند (مانند سيب، انگور و…) بهتر است از شست‌وشو و ضدعفوني کردن آنها مطمئن شويم.
– از مصرف سبزي خوردن و سالاد در خارج از خانه خودداري نماييمريال ولي حتما از اين مواد غذايي در ايام نوروز، در خانه به مقدار کافي استفاده کنيم.
– در مصرف شيريني و مواد شيرين به هيچ وجه نبايد افراط کنيم. سعي نماييم مصرف شيريني را در ايام عيد به حداقل برسانيم.
– مصرف غذاهاي سرخ کرده و پرچرب به هيچ‌وجه براي سلامت انسان مفيد نيست و بهتر است از مصرف اين قبيل غذاها خودداري نماييم.
– مصرف حبوبات را در ايام نوروز و به طور کلي در تمام اوقات زندگي فراموش نکنيم.
– در مصرف آب کافي کوتاهي نکنيم و روزانه حدود 6 تا 8 ليوان آب استفاده نماييم. البته در سفرها بايد از سالم و بهداشتي بودن آب اطمينان داشته باشيم.
– ورزش و پياده‌روي در ايام نوروز نبايستي فراموش شود، زيرا در حفظ سلامت و شادابي بدن و پيشگيري از بروز چاقي، يبوست و افزايش چربي‌هاي نامطلوب خون بسيار مفيد است.
– توجه داشته باشيم که ديد و بازديدها و سفرهاي نوروز نظم خواب ما را بر هم نزند، زيرا اختلال در نظم ‌خواب، سلامتي بدن را به خطر مي‌اندازد.

منبع:http://fa.parsiteb.com

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه ای ناپیوسته از دانشگاه کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتونیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را حل کنید *