بهداشت فردی و ضرورت رعایت آن در محیط کار

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب امتیاز دهید!)
Loading...

پیش فرض بهداشت فردی و ضرورت رعایت آن در محیط کار

بهداشت فردی و ضرورت رعایت آن در محیط کار : (احسان فریدونی) خلاصه : رابطه سلامت با افزایش بهره وری در کار : حوادث شغلی به هر صورت و درجه ای که باشند برای شاغلین ، کارفرما و جامه زیان های اقتصادی را در بر دارد . این زیان ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم است .

 

رعایت بهداشت شخصی در محل کار بسیار مهم است. برخی افراد بدون توجه به این مسئله، سر کار حاضر می شوند و این کار منجر به اذیت سایر همکاران و در نتیجه دوری کردن از آن فرد می گردد.
برای این کار چه باید کرد؟
1 – در محیط کار، فاصله خود را با همکاران دیگر حفظ کنید. خیلی از بیماری های مسری مثل سرماخوردگی، در محیط های شلوغ که فاصله افراد با یکدیگر کم است، منتقل می شوند.
2 – اگر زخمی در بدن (مثل بریدگی انگشت) دارید ، قبل از ورود به محل کار، آن را با باند استریل بپوشانید تا عفونت نکند.
3 – اگر با خودتان غذا به محل کار می برید، حتما در پوش داشته باشد. هرگز موادغذایی را که زود فاسد می شوند، به عنوان غذا به محل کار خود نبرید.
4 – هر چند وقت یک بار موهای خود را کوتاه کنید تا ظاهری مرتب داشته باشید. همچنین موهای خود را با شستن به موقع، تمیز نگه دارید (در آقایان).
 
5 – حداقل یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید. با مراجعه به دندانپزشک می توانید از مشکلات احتمالی دهان و دندان خود مطلع شوید و از مشکلاتی مثل بوی بد دهان، که در محل کار همکارانتان را آزار می دهد، جلوگیری کنید. می توانید در محل کار بعد از خوردن ناهار، از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.
6 – هر شب قبل از خواب و یا پیش از رفتن به محل کار حمام کنید. حمام کردن نه تنها پوست را تمیز می کند، بلکه سبب می شود تا شاداب تر و سر حال تر به نظر برسید و بوی نامطبوع عرق را از شما دور می کند.
اگر حمام نکنید و تنها از اسپری و مام  و عطر استفاده کنید، کمک چندانی به رفع بوی عرق نمی کنید و حتی در برخی موارد، بوی عرق را بدتر می کنید.
7 – اگر فردی هستید که زیاد عرق می کنید، یا کارهای بدنی زیادی در طول روز انجام می دهید، حتما پس از استحمام، از مواد ضد تعریق مثل مام، برای زیر بغل خود استفاده کنید تا کمتر با بوی نامطبوع عرق خود، دیگران را اذیت کنید.
8 – دست های خود را تمیز نگه دارید و مرتب آنها را بشویید. در محل کار خود حتما دستمال کاغذی قرار دهید. همراه داشتن دستمال کاغذی، در مواقعی که بیماری عفونی تنفسی (مثل سرماخوردگی) دارید، از سرایت بیماری به سایر همکاران جلوگیری می کند.
9 – ناخن های خود را همواره کوتاه و تمیز نگه دارید، مخصوصا اگر در بخش خدمات دهی موادغذایی کار می کنید. با کوتاه نگه داشتن ناخن ها، از انتقال میکروب های دست و ناخن به مواد غذایی، جلوگیری می کنید.
10 – حتما بعد از بیرون آمدن از دستشویی، دست های خود را با آب و صابون بشویید.
 
11 – دو بار در روز مسواک بزنید (حداقل یک بار در محیط کار ) و یک بار در روز نخ دندان بکشید. اگر ذرات غذا، بین دندان ها باقی بماند، باکتری ها، بوی بدی  را در دهان تولید می کنند که موجب آزار همکاران در محیط کار می شود.
12 – اگر زیاد عرق می کنید و بوی عرق تندی دارید، از مصرف زیاد غذاهای ادویه دار و تند خودداری کنید.
13 – در محیط کار، در موارد زیر دست های خود را با آب و صابون بشویید:
– بعد از دستشویی
– بعد از اینکه با فردی که سرما خورده و عطسه و سرفه می کرده، دست داده اید.
– بعد از دست زدن به پول و وسایل پرکاربرد مثل صفحه کلید کامپیوتر و دستگیره در، ماشین فکس، دکمه ی آسانسور و … .
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
منبع : tebyan.net
متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه ای ناپیوسته از دانشگاه کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتونیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را حل کنید *