ايمني نقاله ها

1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (این مطلب چند ستاره داره؟)
Loading...

عنوان مقاله : ايمني نقاله ها

چکیده: عصر صنعت و تكنولوژي در جهان و رقابت شركتها براي توليد سريع با راندمان بالا و استفاده از زمان بهتر و حمل سريع مواد با تعداد كارگران كمتر براي كاهش هزينه ها و سوددهي بيشتر مهندسان دست به ساخت وسائلي زدند ، كه با ساخت اين وسائل ونصب آن در كارخانه ها به اهداف خود دست يافتند. يكي از اين وسائل نوارنقاله ها هستند،كه در اغلب كارخانه ها مي توان آنهارا در حالي كه خط وسيعي را به خود اختصاص داده اند، مشاهده نمود، كه ابزار بسيار مهمي براي توليد بشمار مي آيد. در اين ميان براي استفاده بهينه از  نقاله ها و هرچه ايمنتر كردنشان در مقابل كارگران لازم است سيستمهايي طراحي گردند ،كه از خطرات و بروز حوادث بكاهد. پژوهش حاضر مقاله اي است كه با استفاده از منابع معتبر داخلي و خارجي در مورد انواع نقاله ها، ساختمان نقاله ها، تجهيزات ايمني، كليدهاي حفاظتي، قوانين ايمني نقاله ها، مناطق ممنوعه و خطرات بحث و بررسي كرده است.

مقدمه

  عصر صنعت وتكنولوژي در جهان و رقابت شركتها براي توليد سريع با راندمان بالا و استفاده از زمان بهتر و حمل سريع مواد با تعداد كارگران كمتر براي سوددهي بيشتر، مهندسان دست به ساخت وسائلي زدند كه با ساخت اين وسائل  و نصب آن در كارخانه ها به اهداف خود دست يافتند. يكي از اين وسائل نقاله ها هستند كه در اغلب كارخانه ها ميتوان آنرا مشاهده كرد كه خط وسيعي را به خود اختصاص داده اند و ابزار بسيار مهمي براي توليد بشمار ميآيند. در اين ميان براي استفاده بهينه از اين نقاله ها و هرچه ايمنتر كردنشان در مقابل كارگران لازم است دست به ساخت سيستمهايي بزنند كه از بروز حوادث و خطرات بكاهد و اپراتور با خيال راحت بتواند بكار خود ادامه دهد. پس لازم است با طرز كار و سيستمهاي حفاظتي آن آشنا شويم در اين تحقيق ما به انواع نقاله ها  كاربرد آن و سيستمهاي حفاظتي آنها ميپردازيم انواع نقاله ها شامل:

  :Slat conveyorاين نقاله ازتخته هاي باريكي تشكيل شده است كه نزديك هم هستند ولي روي هم سوار نميشوند و يك يا دو زنجير كه روي يك چرخ دنده متحرك هستند اين كانواير را به حركت در ميآورد.

Apron  conveyor: اين كانواير از صفحاتي تشكيل شده است كه اين صفحات پشت سر هم روي يكديگر مي خوابند و فاصله اي بين اين صفحات وجود ندارد. اين كانوايرها در اندازه هاي بسيار بزرگ وجود دارد و ممكن است براي جابجا كردن بطريها يا چدن در فولاد سازي و غيره به كار رود. قسمتهايي از اين كانواير مثل بين صفحات و چرخ دنده و زنجير كه ممكن است اشياء يا اعضاي بدن را بگيرد بايد مانع گذاري و حفاظ گذاري شود اين كانواير به صورت افقي يا شيب كم مورد استفاده قرار ميگيرد.

 :Flight conveyorاين كانواير شبيه  slat conveyorاست بجز اينكه از صفحات پلكان مانند با زاويه راست به زنجير متصل است و هنگام حركت در قسمت زير نوار برگشتي به موادي مثل سنگ آهن، زغال سنگ و غيره گير كرده مانند ناخن آنها را به عقب مي خراشد و جابجا مي نمايد. اين كانواير نيز به صورت افقي يا سطح شيب دار به كار مي رود. و مانند كانواير slat خطر نيشگون گرفتن و قاپيدن اشياء را دارد كه بايد حفاظ گذاري شود.

CHAIN CONVEYOR:اين كانواير فرمهاي زيادي مي گيرد اما اجسام را بصورت هل دادن يا كشيدن و به يدك بردن با خود جابجا ميكند كه بدين منظور دستگاهي مانندPUSHER يا ماشينها و مانند آن اين زنجير را بحركت درمي آورد. اما بعضي از آنها مستقيما خودشان حركت مي كنند كه در انواعSLIDING CHAIN CONVEYOR ROLLING DRAYوجود دارد. اين نقاله ها تشكيل شده از يك زنجير بدون انتها كه سر و ته آن بهم وصل شده كه بوسيله يك موتور محرك نگه داشته شده وآن را حركت مي دهد اين كانوايرها در كارخانجات اتومبيل سازي جهت انتقال بدنه اتومبيل براي شستشو و رنگ زدن و همچنين در كارخانه كاغذسازي كه بصورت عمودي ورق ها را ميگيرد و بالا مي برد و غيره استفاده شده است. اين كانواير بصورت انتقال اشياء در يك سطح يا سطح شيب دار كاربرد دارد. در قسمت برگشت اين زنجير بايد كاملا حفاظ گذازي شود و همچنين در هر دو طرف مسير حركت اين زنجيرها بايدHAND RAIL نصب نمود تا اشخاص نتوانند در اين مسير قدم بزنند يا عبوركنند.SHACKLE CONVEYOR:اين كانواير مانند كانواير زنجيري ميباشد كه يك دستبند كه بطور مرتب اجسام را مي گيرد به آن متصل است اين سيستم در صنايع فراورده هاي گوشتي مثل گشتارگاه مرغ از اول خط توليد كه مرغ زنده است آنها را مي گيرد و تا آخر خط كه به قسمت بسته بندي مي رود آنها را حمل مي كند. سرعت اين نقاله بنابر تعداد كارهايي كه در خط توليد بايد انجام گيرد تنظيم مي گردد و با زياد كردن سرعت نقاله بايد كار خط توليد نيز سريعتر شود. خطري كه اين نقاله ها دارند احتمال اينكه دست و انگشتان كارگران درگير دستبند شود و صدمه بزند ميباشد. براي ايمن كردن دستگاه نقاله از سويچ طناب دار در تمام طول نقاله مي توان استفاده كرد.SCREW  CONVEYORSاين نقاله معمولا براي انتقال مواد در محدوده كوتاه استفاده مي شود كه از يك چرخ دندانه دار پيچ مانند و يك محفظه و سيستم راه اندازي مارپيچ  تشكيل شده است. مواد به قسمت اول مارپيچ ريخته مي شود و با چرخيدن شافت مارپيچ مواد با قدرت به جلو هدايت مي شود. و بدين ترتيب جابجايي مواد انجام مي گيرد اين نوع نقاله ها نسبت به ديگرنقاله ها به نيروي زيادي احتياج دارند از اين نقاله به عنوان مخلوط كردن هم زمان مواد با هم درحال ارسال ميتوان استفاده كرد.خطراتي كه اين نقاله ميتواند بهمراه داشته باشد ربودن دستها و يا پاها در حين شارژ مواد به داخل اين كانوايرها ميباشد.

GRAVITY CONVEYOR:اين نوع نقاله موتور محرك و مولد راه اندازي ندارد بلكه دراثر نيروي ثقل اجسام، اجسام بحركت درميآيند. بدين صورت كه نقاله داراي  شيب يا بصورت مارپيچ قرار دارد هنگامي كه اجسام روي نوار قرار مي گيرد در اثر وزن خود بطرف پايين حركت ميكند. درخصوص نكات ايمني افراد نبايد روي اين نقاله ها بروند زيرا ممكن است با قرار گرفتن روي آن بطرف پايين سقوط كنند وموجب آسيب ديدگي شخص شود و همچنين مواقعي كه با نقاله كاري انجام نمي گيرد ترمز آن را بكشند.

Belt conveyor:اين نقاله ها از يك نوار قابل انعطاف تشكيل شده است كه جنس آن از لاستيك با الياف كتاني يا سيم فولادي ساخته شده است.

متداولترين نوع نوار نقاله در صنايع و معادن نوارهاي مسطح يا معمولي هستند كه در ابعاد مختلف از آنها در امور انتقال مواد استفاده ميشود. اين نوارها بدليل شكل ظاهري بسيار ساده وضعيت مطلوب تري جهت تعمير، تعويض و مراقبت نسبت به ساير نوار نقاله ها را دارا بوده و هزينه هاي كمتري را به خود اختصاص ميدهند. نوارهاي لاستيكي بكار گرفته شده در اين نوع نقاله ها از شكل ساده اي برخوردار هستند. بهمين خاطر          پرمصرفترين نوارهاي نقاله بشمار ميآيد اما گاهي شرايط محيط خطوط توليد طوري طراحي شده كه از نوارهاي ديگر از قبيل نوارهاي باكت دار، حفاظ كركره اي و پله أي و اخيرا نوارهاي لوله أي با توجه به نياز خطوط توليد مورد استفاده قرار ميگيرند كه معروفترين آنها عبارتند از:

نوار نقاله هاي آجدار   cleated:جهت حمل بارهاي سبك، مواد داخل جعبه و بطور كلي وسائلي كه تحت شيب بالاتر از 35 درجه قرار ميگيرند. از اين نوع نوارها براي حمل ماسه و شن و دانه هاي درشت تر از mm50 و يا آجر و بلوك هاي سيماني نيز استفاده مي شود.

 نوار نقاله با ديواره كركره أي  side wall belts

اين نوع نوار نقاله بمنظور كاربردهاي خاص طراحي شده كه بتوان شرايط ويژه حمل مواد را با زاويه أي برابر 85 درجه نسبت به خط افق در آن درنظر گرفت. از اينرو كناره هاي نوار را با لاستيكهاي قابل انحناء مخصوص بنام ديواره يا side پوشانيده و در وسط دو ديواره از باكتهاي قابل انعطاف در فواصل مشخص استفاده شده تــا از ريزش مواد در شيب تند نقاله به پايين جلوگيري بعمل آيدديواره ها و باكت buckets در اندازه هاي مختلف بنا به سفارش مشتري در كارخانه هاي سازنده نوار نقاله بصورت آماده تهيه و در دسترس مصرف كننده قرار ميگيرند.

نوار نقاله هاي بالابر باكتي  bucket elevator

براي انتقال آن دسته از موادي كه در سيلوها انبار ميشوند و يا حركت مواد بطور عمودي انجام ميشود نوار نقاله هايي كه داراي سطل هاي فلزي يا لاستيكي مي باشند مورد استفاده قرار ميگيرد كه درون محظه أي بسته قرار ميگيرند و با زاويه90 درجه مواد را درون خود جاي داده و با حركت چرخشي نوار آنرا در محل مورد نظر تخليه مي كند. موارد استفاده اين نوع نوارها دستگاههاي پيشرفته سندبلاست سيلوهاي غلات، كارخانه هاي سيمان، منابع شيميايي و حمل زغال سنگ، حبوبات، سنگ ريزه، گندم، ذرت مي باشد.نوار نقاله هاي بسته بندي سبك:نوع نوارلاستيكي استفاده شده در اين نوارها غالبا از جنس پلي يورتان و پي وي سي است كه در اثر حركت روي سطوح فلزي (به جاي هرزگرد) هيچگونه اصطكاك و سائيدگي از خود نشان نمي دهد و با توجه به نوع موادي كه حمل ميكنند ساخته ميشود. موارد مصرف اين نوع نوارها در شركتهاي داروسازي صنايع غذايي، كارخانه هاي لبنيات سازي وفراورده هاي لبني ، كشتارگاههاي مدرن، چاپخانه هاي بزرگ روزنامه و كتب درسي، محلهاي ورود و خروج مسافران در پايانه هاي حمل و نقل و فرودگاهها ميباشد. به سبب وجود تحمل زياد در برابر سايش و خوردگي الياف زيرين نوار كه تركيبي از الياف بهم چسبيده و پوشش لاستيكي فوقاني بسيار عالي آن مورد استفاده قرار ميگيرد.

نوارنقاله حمل مسافرpeOPLE TRANSPORTATION BELT

اين نوع نوارها با توجه به اهميت زمان براي مردم دنيا خصوصا كشورهاي بسيار پيشرفته براي سرعت بخشيدن به حركت مردم در فرودگاهها، بازديد از نمايشگاهها و موزه هاي بزرگ و همچنين باغهاي گل طراحي و استفاده از آن مدتهاست ادامه دارد.

نوار نقاله هاي لوله اي PIPE CONVEYOR BELT

جديدترين پديده در صنعت نوار نقاله شبكه حمل مواد با استفاده از نوار نقاله هاي لوله أي است كه گامي بزرگ در راستاي حفظ محيط زيست بشمار ميآيد. اين نوع نوار نقاله تلاشي است بسوي رعايت استاندارد ISO14000كه علاوه بررعايت سلامت بشر موجبات كاهش هزينه هاي بسياري نيز گرديده است و از آنجمله ميتوان به مسير حركت اين نوع نوار بصورت مارپيچ در تمامي ابعاد كارخانه و معادن و حذف گرداننده هاي متعدد در آن اشاره نمود. صرفنظر از خصوصيات ياد شده اشغال حجم كمتر جهت نصب، كاهش غلطكهاي روكش لاستيكي، استهلاك كمتر نوار لاستيكي و گردنده ها كاهش هزينه هاي تعميراتي را نيز شامل ميشود. نوارهاي لاستيكي استفاده شده در اين نوع نوار نقاله از همان نوارهاي ساده است كه پيرامون هرزگردهايي كه بصورت شش ضلعي دايره كاملي را براي لوله شدن نوار فراهم آورده كه در آن محيط دايره أي به آساني و با اصطكاك كم ميتواند به آساني روي غلطكها بلغزد و مواد مورد نياز را از يك نقطه به نقطه أي بسيار طولاني بدون ايجاد غبار تخليه نمايد. مناسبترين نوار جهت حمل مواد در مكانهاي بادخيز و داراي شرايط آب و هوايي باراني بحساب ميآيد. اما در مواردي كه مواد اوليه در پاركهاي مواد اوليه توسط دستگاههاي برداشت منتقل ميشود كارآيي ندارد و كاربرد آن در محل مواد پر از غبار و پودر شكل، بسيار مناسب است. نوارهاي بكار رفته از نوع معمولي ميباشند كه پس از عبور از وسط غلتكها بشكل استوانه يا لوله بخود گرفته در نقاط بارگيري و تخليه بصورت ساير نوارهاي معمولي تغيير شكل پيدا خواهندنمود و پس از عبور از پولي سر و ته دوباره لوله ميشوند. نوار نقاله از وسايل وقطعات ذيل تشكيل شده است.

Electromotore: الكترو موتور كه وظيفه مولد نيروي محركه و راه اندازي نوار نقاله را بعهده دارد.

Fast coupling:(كوپلينگ هيدروليك)اين كوپلينگ نيروي محركه را از الكتروموتور به گيربكس منتقل مينمايد. اين سيستم از دو پره روبروي هم داخل يك محفظه پر از روغن تشكيل شده است. يكي از پره ها توسط يك شافت به موتور و ديگري به گيربكس متصل مي شود. هرگاه پره موتور حركت كند روغن داخل محفظه در اثر نيروي گريز از مركزي كه بوجود مي آيد پره دوم را مي چرخاند. بدين ترتيب نيرو به گيربكس منتقل ميشود. حال اگر نيروي موتور كمتر از نيروي لازم براي به حركت در آوردن نوار نقاله باشد پره دوم ثابت يا دور كندتر از دور پره متصل به موتور ميشود وچون سرعت روغن داخل محفظه با سرعت دو پره يكسان نيست نيروي اصطكاك به وجود ميآيد و روغن داخل محفظه داغ ميشود كه يك سوپاپ اطمينان روي اين محفظه قرار داده اندكه هر گاه درجه حرارت روغن به يك درجه حرارت مشخص رسيد اين سوپاپ عمل ميكند و روغن داخل محفظه به خارج ريخته ميشود و بدين ترتيب انتقال نيرو از موتور به گيربكس قطع مي شود.اين عمل از وارد شدن بارالكتريكي اضافي به موتور كه منجر به سوختن موتور ميشود جلوگيري می کند.

 Reducer:(جعبه دنده قدرت)گيربكس وظيفه تقليل سرعت الكتروموتور و افزايش قدرت آن و انتقال نيرو به نقاله را بعهده  دارد.

Low  coupling: اين كوپلينگ كه توسط پيچ و مهره دوپلانچ را به هم متصل كرده است نيرو را از گيربكس به پولي درايو pullydrive منتقل مي نمايد.

pully drive:  اين پولي نيرو را به نقاله منتقل ميكند و باعث چرخيدن و راه اندازي آن ميگردد.

Roller: روليك يا غلطكها در تمام طول نوار نقاله قرار مي گيرند و كانواير روي اين غلطكها مي لغزد و از وجود اصطكاك جلوگيري مي شود كه در دو نوع فلزي و لاستيكي وجود دارد. غلطك لاستيكي بيشتر در قسمتي كه chute روي نوار قرار ميگيرد ، جهت گرفتن ضربه به كارميرود.

autoturning:( هدايت كننده اتوماتيك) اين سيستم زير نواربرگشتي نوار نقاله قرارداردوازمنحرف شدن نوار به سمت چپ يا راست جلوگيري مي كند.Belt claener:يك تيغه لاستيكي درانتهاي نواركه مواد بداخل chuteريخته ميشود روي نوار قرار مي دهند تا مواد چسبيده به نوار را پاك كند و بداخل شوت بريزد و بدين ترتيب از ريزش مواد در محيط جلوگيري شود.Chute:يك محفظه قيف مانند است كه مواد روي نوار نقاله رابه نوار ديگر يا قسمت ديگر هدايت مي كند و از پراكنده شدن مواد گردوغبار جلوگيري مينمايد.

  Counter weight:) وزنه تعادل) يك وزنه محاسبه شده در آخر يا وسط نوار به پولي متصل است كه نوار را تحت كشش قرار مي دهد تا نيرو از پولي راه اندازي كاملا به نوار منتقل شود. اين سيستم بيشتر در نقاله هاي با قدرت و طويل بكارميرود.

مواد و روشها

اين مقاله بصورت مروري تهيه شده است. براي نگارش اين مقاله از چندين سايت اينترنتي معتبر از قبيلwww.safetyinfo.com www.cisco-eagle.com  و مرور كتابها و استفاده از تجارب شخصي نگارنده در مجتمع فولاد مباركه اصفهان طي سال 84 در واحدهاي مختلف اين شركت استفاده شده است.

بحث و نتيجه گيري

 تجهيزات ايمني   equipment  safetyروي نقاله ها يكسري وسائل ايمني جهت جلو گيري از بروز حادثه نصب مي شود كه عبارت اند از :cover  conveyorورقه هاي فلزي فرم داده شده أي است كه روي سطوح باز طول نقاله نصب مي كنند تا مواد روي نقاله توسط باد پراكنده نشود و از ايجاد گرد و غبار و آلودگي محيط و كم شدن ديد كاركنان جلوگيري شود.

coupling  coverيك پوشش روي قسمتهاي گردنده كوپلينگها قرار مي دهند تا از قاپيدن لباس يا اعضاء اپراتور اطراف آن جلوگيري كند و يا در كوپلينگ روغني چنانچه سوپاپ اطمينان آن عمل كرد روغن داخل آن به اطراف و افراد نپاشد. و از بروز حادثه جلوگيري كند.

  Back stop اين تجهيز در گيربكس قرار دارد و از برگشتن كانواير در جهت عكس حركت آن جلوگيري مي كند.

آژير hornقبل از استارت و روشن شدن نقاله ها يك آژير دو يا سه دقيقه به صورت اتوماتيك به صدا در مي آيد تا كاركنان متوجه روشن شدن نقاله شوند و از بروز حادثه جلوگيري شود

walk  wayنقاله هايي كه در ارتفاع قرار دارند بايد در كنار آنها راهروهائي جهت عبور و مرور  بازرسان تعبيه شود كه كف آن از صفحات مشبك يا كامل ساخته  مي شود

hand  railدر قسمتهائي كه نقاله ها در ارتفاعات قرار دارند و اپراتور مجبور است جهت بازرسي در كنار نقاله روي walk  way راه برود نرده هاي حفاظتي نصب مي نمايند تا از سقوط افراد به پائين جلوگيري شود حداقل ارتفاع آن از كف walk  way 75 سانتيمتر مي باشد .

guard  on  side  of  walk  way

جهت جلوگيري از برخورد لباس يا دست و اعضاء افراد بازرس با نقاله در حال حركت كناره هاي نقاله را صفحات مشبك به صورت عمودي قرار   مي دهند كه اين صفحات بايد قابليت برداشتن از جاي خود را جهت انجام عمليات تعميراتي داشته باشد اما نبايد برداشتن آنها به سهولت انجام شود.

cable  reelاين تجهيز مخصوص نقاله هاي متحرك است كه هنگام جابجائي كابل آن را به دور يك قرقره به نام cable  reel مي پيچانند و سپس حركت مي كنند.

كليدهاي حفاظتي protection  switch

جهت جلو گيري از بروز حوادث در حين كار با نقاله ها يكسري كليدهاي حفاظتي روي آنها قرار داده اند كه اين كليدهاي حفاظتي به سيگنالهايي در اطاق كنترل ارتباط دارد كه يا توسط آژير و يا لامپهايي اين هشدارها را به اپراتور اطاق كنترل مي دهد كه به شرح ذيل مي باشد.

طناب اضطراري  emergency  rope

در طول نقاله چندين كليد اضطراري قرار گرفته اند كه يك طناب به اهرم تحريك كننده آن متصل است كاركنان به محض احساس خطر يا مشاهده عيوب در نقاله با كشيدن طناب، سوييچ اضطراري را تحريك مي كنند و موجب توقف نقاله مي شوند.

رله كنترل سرعت نقاله belt  speed  relay

اين كليد يك سنسورمغناطيسي است كه كنار يكي از پوليها غير از پولي راه اندازي قرار مي گيرد و در اثر عبور لقمه هايي كه در بغل پولي نصب شده و از روبروي سنسور موجب تحريك آن مي شوند و سنسور يك پالس الكتريكي ارسال مي كند هر گاه سرعت نقاله كم يا متوقف شود اين رله عمل كرده و موجب توقف نقاله مي شود.

misalignement  switchاين كليد حفاظتي مخصوص نوار نقاله ها belt  conveyors مي باشد. يك كليد كنار سمت چپ و يك كليد كنار سمت راست نوار نقاله قرار دارد كه در صورت انحراف نوار از روي ساپورت خود به چپ يا راست با اهرم اين كليد تماس پيدا مي كند و با كشيده شدن اهرم به عقب كليد تحريك مي شود و نوار نقاله متوقف مي گردد.

push  button  emergency  stop

جهت توقف خط نقاله در مواقع اضطراري كليدهايي به نام پوش باتون امرجنسي در كنار موتور مولد حركت هر كدام از آنها قرار داده اند كه اپراتور با زدن روي آن مي تواند نقاله را در جا متوقف نمايد .

overflow  switch يك سنسور داخل شوت نقاله قرار داده اند هر گاه داخل شوت مواد گير كند و انباشته شود با تماس مواد با اين سنسور كليد حفاظتي عمل مي كند يا يك دريچه كوچك داخل شوت تعبيه مي كنند كه به طرف بيرون از شوت باز مي شود با پر شدن شوت مواد به دريچه فشار مي آورد و يك سوييچ كه پشت آن، قرار دارد را تحريك    مي كند و موجب توقف نقاله مي گردد.

belt  breakingاين سيستم مخصوصbelt  conveyors     است.يك كليد در طول حركت ساپورت وزنه تعادل قرار داده اند كه هر گاه نوار نقاله پاره شد و وزنه تعادل به زمين افتاد در مسير خود اين كليد را تحريك  مي كند و نوار نقاله را متوقف مي سازد.

flow  switchدر گيربكس نقاله روغن دائما بايد به چرخ دنده هاي در حال كار ريخته شود تا كاملا روغنكاري شود هر گاه اين روغنكاري انجام نگردد يا فشار روغن كم شود اين سوئيچ عمل خواهد كرد و نقاله متوقف مي شود

temprature  switch:  هر گاه درجه حرارت بدنه يا روغن گيربكس از حد نرمال بالاتر رود اين سوئيچ عمل ميكند و نقاله مي ايستد.thermodetector  switchاين سيستم در نقاله هائيكه مولد حركت آنها الكترو موتور مي باشد به كار مي رود هر گاه درجه حرارت سيم پيچ الكترو موتور در اثر بار الكتريكي زياد بيش از حد نرمال شود اين كليد عمل مي كند و نقاله از حركت باز مي ماند. لازم به ذكر است كه كليدهاي حفاظتي ياد شده الزاما در تمام نقاله ها به كار نمي رود بلكه بر حسب نياز از آنها استفاده مي شود.

ايمني در نوار  نقاله ها

همانطور كه نقاله ها كمك زيادي به انسان مي كنند به همان اندازه خطرناك و حادثه آفرين هستند.بنابراين بايد به يكسري نكات ايمني در نقاله ها توجه گرددكه درچند حالت بررسي ميشود.

الف- نكات ايمني قبل ازراه اندازي نقاله ها :

1- كليه كاركنان ملزم به استفاده از وسائل حفاظت فردي مي باشند

2- كليه سوئيچهاي حفاظتي و تجهيزات ايمني بايد قبلا بازرسي شده باشند و از سالم بودن آنها اطمينان حاصل گردد.

3-  قبل از استارت نقاله ها اطراف آن بايد كاملا چك شود.

4-  همراه داشتن چراغ قوه براي افراد بازرس خط لازم مي باشد.

 5-  چنانچه عيوب ظاهري در قطعات نقاله و يا نشت روغن از جعبه دنده و قسمتهاي ديگر مشاهده شد به مسئول مربوطه گزارش گردد.

ب- نكات ايمني در حين كار با نقاله ها :

1- از دست زدن به قطعات در حين كار جدا خود داري كنيد.

2- هنگام بازرسي نقاله از كنار آن فاصله بگيريد و زياد به آن نزديك نشويد.

3- از قرار گرفتن زير وزنه تعادل و مشغول كار شدن يا ايستادن روي آن حتي در هنگام توقف نقاله خود داري كنيد زيرا ممكن است نوار پوسيده باشد و چون از طرف وزنه تحت كشش است ناگهان پاره شود و وزنه سقوط كند.

4- هر گونه سر و صداي غير عادي از موتور و ديگر تجهيزات به مسئول مربوطه گزارش گردد.

ج- نكات ايمني در هنگام تعميرات نقاله :

1- قبل از اقدام به هر گونه عمليات تعميراتي بايد كارت ايمني نوشته شود و با مشخصات كامل روي كليد اصلي برق دستگاه نصب شود و برق آن قطع گردد.

2- درخواست قطع و وصل برق فقط با امضاي مجاز امكان پذير است.

3- براي كارهاي تعميراتي حتما پرسنل حداقل بصورت دو نفره در محل كار حاضر باشند

4- درمواقع بريدن نوار نقاله هاي سيم فولادي براي انجام تعمير يا تعويض به نكات ذيل توجه نمائيد.

  *دو طرف نوار را توسط كلمپ clamp مخصوص به ستون نقاله مهار كنيد

  *از ايستادن روي نوار زير(برگشت) جهت برشكاري خود داري كنيد

  * از كلمپهاي كششي سيم بكسل دار استفاده كنيد.

5- بعد از اتمام عمليات تعميراتي كليه حفاظها بايد بطور دقيق سرجاي خود بسته شوند.

6- رعايت نظم و انضباط در كار و نظافت محيط الزاميست.

7- محدوده عمليات بايد توسط نصب نوارهاي هشدار دهنده و تابلوها در اطراف تجهيزات مشخص شوند.

8- از ابزار سالم و مناسب با نوع كار استفاده كنيد و آنها را بطور صحيح در ارتفاعات و غيره حمل نماييد.

9- براي انجام فعاليت بر زير و روي كانترويتهاي نوار نقاله نصب كارت قطع و وصل كافي نبوده و لازم است كانترويت مهار گردد.

10- در صورتي كه نياز به استفاده از سيم بكسل جهت مهار وزنه تعادل و غيره باشد سيم بكسل بايد طبق جداول باربري سيم بكسل و جراثقالها انتخاب شود.

11- جلوگيري از خطرات آتش سوزي  عدم استعمال دخانيات و حفاظت از حلالها و چسبهاي مورد مصرف.

12- جمپر كردن (خارج نمودن سيستمهاي حفاظتي از مدار   راه اندازي دستگاه ) ممنوع مي باشد.

13- در صورت مشاهده سيمها يا كابلهاي لخت و قطع شده بهيچ عنوان به آنها نزديك نشويد مگر اينكه از قطع برق و ارت شدن آنها مطمئن باشيد.

14- اگر يكي از رله هاي حفاظتي برق عمل كرد به جستجوي علت بگرديد و از وصل مجدد آن خودداري كنيد.

15- هر كس مسئول انجام وظيفه خود ميباشد از انجام كاري كه بشما مربوط نيست خودداري كنيد.

16- بعد از اتمام عمليات تعميرات و وصل شدن برق تجهيز، با هماهنگي آنرا استارت و تست كنيد.

17- وقتي كه سوپاپ كوپلينگ كانواير عمل مي كند، بايد اجازه دهيد تا كوپلينگ خنك شود وبعد اقدام به ريختن روغن داخل آن نماييد. در غير اينصورت بدليل داغ بودن كوپلينگ، روغن بخار شده و با فشار از مجراي ورودي روغن به بيرون مي پاشد، و موجب سوختگي افراد مي شود.

براي تعويض روليكها و آيدلرها، بعد از ايمن سازي خط، بايد اول كانواير را توسط جك از روي آنها بلند كرد و سپس توسط اهرم آنرا خارج نمود.

د- مناطق ممنوعه يا خطرناك:اين مناطق مكانهايي هستند كه بهيچ عنوان افراد نبايد در آن محدوده قرار بگيرند مگر با اجازه مسئول ايمني و نهايت احتياط و نصب كارت ايمني روي آن تجهيز.

اين مناطق بايدحصاركشي و حفاظ گذاري شده باشند و چنانچه حفاظ نداشته باشد مراتب به مسئول مربوطه اعلام گردد. اين مناطق عبارتند از:روي نقاله ها و زير آن –  اطراف كانترويت حتي در هنگامي كه كارت ايمني روي آن كانواير نصب باشد – در مسير حركت اشيايي كه نقاله ها آنها را حمل مي كنند. – اطراف قطعات گردنده مثل شفت ها و متعلقات انتقال نيرو.در صنايع از نقاله ها استفاده هاي فراواني مي شودكه بر حسب مورد نياز در اشكال مختلف ساخته مي شوند.وگاهي در يك دستگاه ازدو يا چند نوع نقاله استفاده شده است0 آنچه حائز اهميت است نحوه استفاده صحيح از آنها وحذف حوادث ناشي از اين دستگاهها ميباشد. از آنجا كه بيشتر قسمتهاي تمام نقاله ها در حال چرخش و گردش ميباشد حتي الامكان بايد مانع گذاري شود و همچنين روي آنها كليدهاي حفاظتي نصب نمود كه امروزه به نامهاي مختلف و اشكال گوناگون در بازار يافت ميشود. بايد دقت كرد كه خود اين كليدها نياز به نگهداري و بازرسي مداوم دارد چه بسا اتفاق افتاده است كه اپراتور به اميد اينكه كليد حفاظتي بموقع عمل ميكند دچار حادثه شده است.

مراجع

Accident  prevention  mannual  for industrial  operation- N.S.C

سازمان صليب سبز

شريا نهاي صنعت        تاليف: محمد قشلاقي

the  international  journal  handling  &  transportation- Germany

rubber  industrial  and  conveyor  belt  technology- Holand

dunlop  belting  group  enerka- Holand.england

جزوات آموزشي مجتمع فولاد مباركه

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه ای ناپیوسته از دانشگاه کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتونیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله را حل کنید *